somebi_awards

Genoplev SoMeBi Awards 2016

Oplæg på awardshowet

SoMeBi Awards program

Peter Wittrups præsentation

Katrine Emme Thielkes oplæg

> eReolens strategi

> Litteratursidens strategi

spillet-1

spillet-2

Kategorier og vindere

🏆 Snackprisen

Katagori: Gør det lækkert
Visuelt flot indhold virker godt på sociale medier. Fx er Instagram en meget visuel platform, hvor I med fordel kan lave et stramt koncept for, hvilke billeder I deler. Det giver ofte et større engagement, hvis der er en rød tråd på indholds- og udtrykssiden i de billeder, der deles.

Vinder: Herlev Bibliotek: Litteratur på Instagram
På sin profil, har Herlev BIbliotek fundet det magiske spot mellem, hvad der fungerer optimalt på platformen Instagram og en af bibliotekets kernefunktioner. Profilen har stærkt koncept med en klar æstetisk linie og en god formidling af bøgernes temaer. Det æstetiske koncept kan bruges i uendelighed, og biblioteket får point for i den grad at gøre sig umage.

Andre nominerede i kategorien:
> Viborg Bibliotekerne: Solskins shelfie
> Kulturstationen Vanløse: Præsentation af ny trappe og stemning i biblioteket
> Viborg Bibliotekerne: Nullermænd fra barndommen

 

🏆 Go local-prisen 2016

Kategori: Vær en del af lokalområdet
Når indhold på sociale medier er nærværende og genkendeligt for jeres læsere, giver det ofte stort en­gagement. I må gerne vise jeres læsere, hvilken rolle I spiller for lokalsamfundet i hverdagen – både for den enkelte borger og i byen som helhed.

Vinder: Sorø Bibliotek: Bøger om is og info om åbningstider
Med opslaget om isbutikken på den anden side af gaden, inddrager Sorø Bibliotek en anden lokal aktør i formidlingen af deres eget materialeudbud. Det skaber lokal genkendelig for bibliotekets Facebook-følgere, og selvom alle biblioteker gerne måtte orientere sig endnu bredere i lokalområdet, er det et fint eksempel på et første skridt mod større inddragelse af andre aktørere i nærmiljøet.

Andre nominerede i kategorien:
> Odsherred Bibliotek: Biblioteket som aktiv medspiller i lokalområdet
> Hvidovre Bibliotekerne: Øjebliksbillede fra kommunen/information omkring sommeråbningstid
> Ringsted bibliotek: Slimdyr i loftet

 

🏆 The Library Sprit -prisen 2016

Kategori: Giv udtryk for værdier
I må gerne have en klar holdning og dele den med andre – selvfølgelig i en sober tone. Det kan fx gælde børns læsevaner. At give udtryk for jeres værdier gør det nemmere for jeres følgere at forholde sig til jer.

Viborg Bibliotekerne: Bøger vs. Facebook
Viborg Bibliotekernes batch er et godt eksempel på, at bibliotekerne kan give udtryk for deres værdier, både på deres Instagram-profil og i bibliotekets fysiske rammer. Budskabet er enkelt og tydeligt, og har relevans ifht. nutidens “ånd” og debat omkring sociale medier.  Det er et budskab mange borgere og medarbejdere på biblioteket kan købe ind på og har lyst til at bakke op om. Særligt er det bemærkelsesværdigt, at budskabet er meget relevant i kontekst af biblioteket.

Andre nominerede i kategorien:
> Odder Bibliotek: Da Odder Bibliotek gik viralt
> Helsingør Kommunes Biblioteker: Læsehunden Frida
> Fredericia Bibliotek: Grundlovstale

 

🏆 Einstein-prisen 2016

Kategori: Del ud af jeres viden og faglige begejstring
Som biblioteksmedarbejdere ligger I inde med en stor viden. Gennem deling af fagligt indhold kan I være med til at inspirere borgere til at udvide deres viden­shorisont. Del også gerne viden, som ikke er direkte koblet til jeres eget bibliotek.

Vinder: Ringsted bibliotek:  #septemberbøger
#semtemberbøger er et stærkt koncept, som også fungerer godt på Ringsted Biblioteks Instagram-profil. Konceptet kan bruges år efter år med nye udfordringer til følgerne, og det lykkes med at skabe stor brugerinddragelse. Selv på de dage, hvor det kun er biblioteket selv, der spiller ind, er indholdet stadig værdifuldt for brugerne, og når brugerne også er med, er det fantastisk godt indhold. Særligt fungerer det godt, at brugerne får mulighed for at tale om sig selv og deres egne bogoplevelser samtidigt med, at der skabes et fællesskab omkring hashtagget.

Andre nominerede i kategorien:
> Glostrup Bibliotek: Promovering af kemi-bøger
> Ringsted Bibliotek: #deterbarefordiat
> Egedal Bibliotekerne: Sommer quiz hvor personalet bruges meget aktivt

 

🏆 Supermodel-prisen 2016

Kategori: Vis bibliotekets medarbejdere frem
Jeres medarbejdere er jeres bedste ambassadører. De besidder stor faglig viden inden for forskellige felter, som nemt kan aktiveres på sociale medier. Det kan gøre jeres læsere nysgerrige, opbygge bibliotekets tro­værdighed og give jeres organisation et mere menne­skeligt ansigt udadtil.

Guldborgsund-bibliotekerne:  Bogsalg af kasserede materialer
På Guldborgsund-bibliotekernes video skinner medarbejdernes personlighed tydeligt igennem, som nogle der er søde, sjove og imødekommende. Det gør at rigtig mange i lokalbefolkningen får invitationen til at købe deres kasserede bøger. Videoen har bestemt ikke været igennem røvkedelighedsmaskinen! Den er rå og det er modigt af medarbejderne at stille op.

Andre nominerede i kategorien:
> Viborg Bibliotekerne: Formidling af gode bøger
> Glostrup Bibliotek: Bliv bedre til … Star Wars
> Roskilde Bibliotekerne: Kender du typen?

 

🏆 Nyhedsprisen 2016

Kategori: Vis aktuelt indhold og tilbud
Sociale medier er et godt sted at vise aktuelle tilbud, som fx arrangementer, ved at publicere små teas­ere. Men pas på, I ikke udvikler mediet til en ren markedsføringskanal. Det er også en god ide at dele indhold, der relaterer sig til et samfundsaktuelt emne.

Vinder: Aalborg Bibliotekerne: Optakt til Ordkraft
Aalborg Bibliotekernes opdatering er en sjov reference til Roskilde Festival i både tekst og video. Teksten supplerer videoen. Den er kortfattet, men fortæller alt det den skal og det hele gør modtageren nysgerrig på ORDKRAFT. Formålet med statusopdateringen er at forventningsopbygge og skabe hype omkring billetsalget, der starter nogle dage efter, og det lykkes. Selv med sin lidt ironiske distance viser overvågningsvideoen, at ORDKRAFT er et vigtigt arrangement, som biblioteket mener mange kunne være interesserede i at opleve.

Andre nominerede i kategorien:
> Koldingbibliotekerne: Pokémon event
> Hjørring Bibliotekerne: Uoverensstemmelser blandt personalet
> Guldborgsund-bibliotekerne: Vi markerede Black Friday, som var så hypede i medierne, for at minde om, at vi selvfølgelig også havde åbent.

 

🏆 Humør-prisen 2016

Kategori: Del ud af det gode humør
Humøret er højt på sociale medier. Folk kan godt lide at se glade mennesker, læse om finurlige hæn­delser og om folk, der gør lidt grin med sig selv. Så del gerne ud af jeres gode humør og sæt et smil på jeres følgeres læber. Det sætter biblioteket i et godt lys.

Vinder : Roskilde Bibliotekerne: Fødselsdagshilsen til Margrethe da hun blev 75 år
Roskilde Bibliotekernes fødselsdagshilsen er en original og stærk idé. Den er aggressiv på en humoristisk måde, og man bliver som modtager nødt til at forholde sig den. Det kunne have været rigtig sjovt at se spin-off til behind the scenes på biblioteket – hvad skete der med cigaretterne? Hvem spiste kagen? Vi har lyst til at vide mere.

Andre nominerede i kategorien:
> Egedal Bibliotekerne: Bookface på Instagram
> Hedensted Bibliotekerne: En “gavekurv” for at få flere følgere
> Egedal Bibliotek: Hvordan biblioteksrummet bruges som dagligstue af brugeren Rikke

 

🏆 Behind the scenes -prisen 2016

Kategori: Behind-the-scenes på biblioteket
Kun få brugere ved, hvad der foregår bag de lukkede døre på bibliotekerne eller kender de mange spe­cialopgaver, som biblioteksansatte løfter. Tag jeres følgere med ind bagved og lad dem forstå den verden, I bevæger jer i til daglig.

Vinder: Aalborg Bibliotekerne: På tur med sorteringsmaskinen
Aalborg Bibliotekernes video har et let afkodeligt budskab til sidens følgerne. Opfordringen til at aflevere bøger til tiden bliver leveret i en positiv tone, som fungerer rigtig godt på sociale medier. Derudover er bibliotekernes robotter fascinerende for de fleste udeforstående, og det er derfor et rigtig godt virkemiddel at lade brugeren køre med igennem maskinen.

Andre nominerede i kategorien:
> Glostrup Bibliotek: Bibliotekaren som superhelt
> Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne: Efterlysning af ejermand!
> Viborg Bibliotekerne: Feriebøger

 

🏆 BFF – Best Practice 2016

Kategori: Andre brancher

Vinder: Statens Museum for Kunst (Facebook)
SMK er fantastisk gode til at fortælle om deres  begivenheder, samtidigt med, at de er tro imod deres opdrag, som er at formidle kunsten. De laver kunstformidling på deres Facebook-side, og de lefler ikke over for nogen. Det er lækkert og sobert indhold. De bruger sociale medier til at inddrage brugerne og får dem til at tage billeder selv, men opfordrer også til at brugerne selv forholder sig til kunsten.

Andre nominerede i kategorien:
> Fårup Sommerland (Facebook)
> Den Blå Planet (Instagram)
> Odense Zoo (Instagram)